Vuoden päivät Optiplanilla myyntipäällikkönä ollut Kati Rautio nauttii työssään eniten siitä, että voi toimia yhdistäjänä asiakkaan tarpeen ja Optiplanin suunnittelijoiden laajan osaamisen välillä.

– Jokainen myyntikeskustelu on omanlaisensa, sillä etenemme niissä asiakkaan tulevaisuuden suunnitelmien ja tämän hetken tarpeiden mukaisesti. Tällä hetkellä esimerkiksi ennakoidaan vuosien 2025-2030 hiilijalanjälkivaatimuksia.

Vaihtoehtoja on paljon. Raution mukaan on tärkeintä löytää asiakkaalle sopivin ratkaisu, joka samalla tukee myös Optiplanin toimintamallia.

Jokainen hanke on omanlaisensa ja on tärkeää selvittää mahdollisimman varhaisessa vaiheessa mitkä sen tärkeimmät tavoitteet ovat.

Kati Rautio, myyntipäällikkö

 

– Osa haluaa olla hiilijalanjäljen suhteen edelläkävijöitä osan painottaessa enemmän taloudellista näkökantaa. Jokainen hanke on omanlaisensa ja on tärkeää selvittää mahdollisimman varhaisessa vaiheessa mitkä ovat hankkeen tärkeimmät tavoitteet. Tämä onnistuu parhaiten, kun keskustelu on alusta asti avointa ja tarvittaessa asiantuntijamme tulevat mukaan keskusteluun varhaisessa vaiheessa.

Rautio kertoo nauttivansa joka hetkestä.

– On ollut ilo huomata, että pystymme auttamaan asiakkaita laajan osaamisemme avulla lähes tilanteessa kuin tilanteessa.

Työstä nauttii, kun arvot kohtaavat

Toinen Rautiolle työn imua tuova tekijä on se, että hänen ja Optiplanin arvot kohtaavat.

– En sovi ihmisenä mihinkään muottiin ja minulle on tärkeää, että arvot kohtaavat. Tarvitsen tilaa luovuudelle ja suoriudun sitä paremmin, mitä vähemmän rajoja on asetettu.

Hän onkin positiivisesti yllättynyt Optiplanin avoimesta ja tasa-arvoisesta kulttuurista.

– Täällä kaikki saavat olla sellaisia kuin ovat. On ilo olla osa työyhteisöä, jossa ihmiset ovat näin helposti lähestyttäviä, vaikka ovat oman alansa huippuosaajia. Myös asiakkaat ovat ottaneet minut todella hyvin vastaan.

Luovaa yhteispeliä

Suunnittelussa kaikki lähtee asiakkaan tarpeesta ja arvoista.

– Tästä syystä myyntityökin on ihanan luovaa. Minun ei tarvitse vetää pakasta valmista ratkaisua, vaan voin aidosti etsiä asiakkaan ja asiantuntijoidemme kanssa parasta tapaa täyttää asiakkaan tarpeet.

Myyntijohtaja Kosti Koski on iloinen tiimiin Raution myötä tulleesta energiasta ja osaamisesta.

– Katilla on aito halu auttaa asiakkaita ja raudanluja myyntiosaaminen. Hän on ihmisenä positiivinen ja hyvä keskustelija, joka jaksaa aina auttaa niin asiakkaita kuin työkavereitakin. Samoin hänellä on vahva ihmistuntemus, mitä pidän erittäin tärkeänä myyntityössä.

Asiakastilanteissa Rautio pyrkii siihen, että tunnelma on avoin ja asiakas tulee kuulluksi.

– Kun molemmat osapuolet pystyvät keskustelemaan asiasta kuin asiasta suoraan, niin asiat ratkeavat nopeammin ja väärinkäsityksiä syntyy vähemmän. Tällä tavoin pystymme myös kartoittamaan yhdessä erilaisia yhteistyön kehitysmahdollisuuksia sekä kehittämään omaa toimintaamme sisäisesti.

Klikkaa Kati kaveriksesi ja seuraa meitä somessa: Verkostoidu Katin kanssa LinkedInissä ja ota seurantaan myös Optiplanin kanavat LinkedInissä ja Facebookissa – pysyt ajan tasalla siitä, mitä suunnittelussa juuri nyt tapahtuu.

Jutun kohdekuva: valokuvaaja Tuomas Uusheimo

Tilaa uutiskirje

Subsciption Blog