Avoimien oppimisympäristöjen rakentaminen kouluihin tuo uutta pohdittavaa myös sähkö- ja LVI-suunnittelijoille, kun väliseiniä ei enää ole.

Kempeleen Linnakangastalon yhtenäiskoulun remontin ja uudisosan rakentamisen taloteknisestä urakoinnista vastannut Aro Systems Oy luotti Optiplanin kokemukseen avoimien oppimisympäristöjen suunnittelijana. Kesällä 2018 valmistuneissa opetustiloissa luokkahuoneet ja kiinteät väliseinät korvattiin siirrettävillä seinäkkeillä ja kalusteilla. Oppilaat ja opettajat voivat nyt käyttää kymmenien neliöiden avaraa tilaa kulloinkin haluamallaan tavalla.

– Tällaiset uudet opetustilat haastavat erityisesti sähkö- ja LVI-suunnittelua. Esitystekniikan, välineiden ja valaistuksen tulee mukautua vaihtuviin opetuspisteisiin ja tilan monimuotoiseen käyttöön. Liikkuvat näytöt ja tietokoneet tarvitsevat sähköä myös keskellä tilaa. Samoin ilmanvaihdon tulee palvella vaihtelevaa käyttöä, jossa avoimessa tilassa ihmisiä voi olla enemmän kuin vastaavassa perinteisessä luokassa ja oppilaat voivat pakkautua ison tilan yhteen nurkkaan tai tilassa voi olla monta pienryhmää eri puolilla, sähkösuunnittelusta vastannut Optiplanin Tomi Ahola kuvaa.

Talotekniikan toteuttaminen sekä kanavien ja sähkökaapeleiden vetäminen avoimeen, muunneltavaan tilaan vaatiikin suunnittelijalta erityistä osaamista.

– Tilojen jousto ja muunneltavuus huomioitiin kaikessa tekniikassa. Tiloissa on alakaton yläpuolelle piiloon jäävät kaapelikelat, josta saa vedettyä tarvittaessa roikan alas. Koko kiinteistön valaistus toteutettiin digitaalisella Dali-reititinjärjestelmällä, jossa jokaisella valaisimella on oma osoitteensa ja toimintoja voidaan muuttaa.

Opetushenkilökunta mukana suunnittelussa

Linnakangastalon koulu laajeni 1-9-luokkia palvelevaksi 700 oppilaan yhtenäiskouluksi, johon tuli lähes viisituhatta neliötä uutta oppimistilaa. Arkkitehtisuunnittelusta vastasi Alt Arkkitehdit Oy.

Opetushenkilökunta ja tilojen käyttäjät osallistuivat aktiivisesti suunnitteluvaiheeseen. Erityisiä tarpeita ja toiveita asetettiin varsinkin AV- ja esitystekniikalle.

– Esitystekniikkaa käytetään koulussa todella monipuolisesti, ja opettajat ovat edistyksellisiä sen käytössä. Esimerkiksi videoesityksiä tuli voida tehdä mistä tahansa opetustilasta ja välittää niitä eri opetustiloissa olevien näyttöjen välillä. Näihin kaikkiin käyttäjien toiveisiin löydettiin yhdessä lopulta toimivat ratkaisut, Ahola kiittää.

Optiplan on ollut mukana kehittämässä useita vastaavia, avoimia ja muunneltavia oppimisympäristöjä.

– Palautteiden perusteella tässäkin onnistuttiin, Ahola päättää.

Jutun kuva: Alt Arkkitehdit Oy

Tilaa uutiskirje

Subsciption Blog